Vilken cross passar mitt barn?

Dags att ta steget att köpa en cross till ditt barn? Kul och välkommen till vårt gäng!

Dags att ta steget att köpa en cross till ditt barn? Kul och välkommen till vårt gäng! Det här inlägget kommer i flera delar (så småningom) eftersom ett enda inlägg för att täcka allt om hojval egentligen är ett för stort ämne och det finns många crossmodeller att välja på.

Ska du bli populär hos barnen? Ge dom en cross!

Det finns många olika åsikter om vad som är bäst för ett barn. Alltifrån att ”barn ska inte syssla med farliga saker, och ska definitivt inte ha en cross” till att det dyraste och värsta är det bästa! Men jag gör nedan ett försök att svara på vanliga frågor utifrån min erfarenhet.

I vilken ålder kan man börja köra?
Egentligen finns ingen undre gräns när barnet kan börja köra cross. Det är nog nödvändigt att lära sig att gå först men finns många exempel på barn som inte ens fyllt 2 år som kört motorcyklar. Som med allt annat beror det på barnets förutsättningar och mognad. Sedan el hojarnas entré och spring/balanscyklarnas spridning bland allmänheten har det – på senare år – blivit en ganska vanlig syn att 2-3 åringar kan börja köra. Det finns många modeller att välja på som fungerar i tidig ålder.

Ditt val av cross beror på bland annat förarens längd, förarens nivå på skicklighet samt vilka resurser du vill eller kan lägga. Behov och intressen varierar, vi är inte alla stöpta i samma form. Du känner förmodligen ditt barn bäst. Vad som fungerar för någon, fungerar kanske inte för en annan. Crossåkning är en komplex sport. Kom ihåg att det viktigaste är att ha roligt, vara lycklig och må bra 😊

Riskhantering
Cross innebär många olika risker. En riktlinje är att försöka göra det så säkert som möjligt för er och för andra! En nybörjare bör börja på en nybörjarhoj och inte välja någon av de värre tävlingsmaskinerna.

Det finns många orsaker till att vara försiktig. Tänk dig att sätta barnet på en KTM 50 SX eller en 65cc. Tänk dig den mest trimmade mopeden i din hemkommun när du var ung, förmodligen hade den inte matchat dessa maskiner! Ska du sätta din 5-7åring på en sådan maskin om barnet inte vet vart bromsarna sitter?
En relativt vanlig incident är också att barnet inte förstår att den ska släppa gasen, när motorcykeln flyger iväg och paniken i kroppen kommer är det vanligt att instinktivt hänga kvar i gasrullen på “full gas”. Även om du berättat hur gasrullen fungerar och barnet själv provat på en stillastående hoj så finns en risk att teorin inte fungerar i praktiken. Du vill inte tänka tanken på vad som kan hända olycksmässigt! Barnet kanske inte vågar sätta sig själv på en motorcykel efteråt heller. Det är särskilt viktigt på en automatmotorcykel där toppfarten kanske är 50-60. Det är mer riskabelt än att släppa iväg en nybörjare på en hoj med manuell växellåda. På första växeln är toppfarten inte så hög.
Nej det är viktigt att lära sig i sin egen takt!
Nu vill jag inte skrämma iväg någon från sporten! Den är fantastisk! Lär sig barnet att utvecklas och ha roligt i sin komfort-zone kommer den bland annat lära sig att hantera en motorcykel, lära sig riskhantering, och få en god dos motion. Något nyttigt att bära med sig hela livet 🙂 Lär grunderna först! Sen kan du köra utanför din komfortzone som förare när du är bättre på att kalkylera riskerna!

Storlek på crossen?
En grundläggande regel är att föraren ska nå ner med tårna till marken på båda sidor samtidigt. Om det inte är fallet är motorcykeln för hög. Om föraren kan stå med hela foten på marken på båda sidor med lätt böjda knän så kommer barnet snart växa ur motorcykeln.
Detta är dock inte hela sanningen. Om föraren är skicklig/stark och kan få upp hojen samt starta maskinen själv så kan det fungera helt OK även om inte båda tårna når i marken vid sittande läge. Generellt kan det också vara ett tips att det inte gör så mycket om motorcykeln är lite för liten för en nybörjare. En mindre hoj kan ge trygghet till föraren och vara lättmanövrerad, samt mindre riskabel. Speciellt om terrängen där hojen framförs är svårkörd och det blir mycket stopp och vurpor. Är det lättare terräng, exempelvis en nyslätad vanlig crossbana där föraren inte får så många stopp, kan det fungera bra med en något för stor motorcykel.
Det brukar dock vara en fördel med en motorcykel i lagom storlek om föraren ska åka fort. Större hjul och längre slaglängd på dämparna gör det lättare att ta sig fram över stenar, rötter, djupa spår och så vidare.

Nedan följer en tabell med många av de vanligaste crossmodellerna (även en trail). Tanken är att skriva lite om de olika modellerna på sikt, så klicka dig gärna in på hemsidan vid ett senare tillfälle för att se om artikeln har utökats! I tabellen kan du se sadelhöjder för olika modeller. Sadelhöjden är måttet mellan marken och sadelns lägsta punkt där föraren sitter i sitt neutrala läge.

Exempel på modeller
De olika motorcyklarna har sina fördelar och nackdelar. PW 50 som funnits sedan tidigt 80-tal är känd som en perfekt nybörjarhoj. Motorcykeln har i princip inte förändrats någonting och säljs fortfarande nya (2020). Värdeminskningen på en begagnad är i princip obefintlig, delar finns och är ganska billigt, finns gott om tredjepartsdelar att köpa, om du ens behöver reservdelar. Serviceintervallerna är långa. Om du tar en KTM 50 SX som jämförelse, så får du 11 hästkrafter (istället för 3,5). PW 50 har nästan ingen fjädring men med en KTM 50 SX kan en duktig förare hoppa i 20-metershopp. Serviceintervallerna på en KTM 50 är korta och driftskostnaden är därmed mångdubbel i jämförelse. Det är som att jämföra en VW Golf original med en Ferrari. Själv tycker jag dock elcrossar (exempelvis Oset) är bättre, särskilt för de riktigt små förarna 2-5 år (hoppas på en separat artikel om detta framöver).

En Oset 12.5 är en utmärkt första hoj för 2-5 åringar, väldigt lätt, säker, minimalt underhåll och hastigheten går att ställa in från krypfart upp till 22,5 km/h.

Ett alternativ till PW50, är TTR 50 eller CRF 50. När föraren blir längre är de olika fyrtaktsmodellerna bra instegsmodeller. Klassen efter 50cc är 65cc. 65cc maskinerna (Ktm/Husqvarna, Kawasaki KX 65, Yamaha, Cobra ) är alla tävlingsmaskiner med runt 15 hästkrafter. Likvärdiga KTM 50 SX fast med 6 växlar och koppling. Precis som en stor tävlingsmaskin. Kanske inte optimalt för en nybörjare eller den som inte vill skruva eller betala så mycket, då är fyrtaktsmodellerna på 70, 90 respektive 110cc ett bättre alternativ.

Författare: nordmarksracing

Cross och enduromotionär årsmodell 1988 som har barn som kör tvåhjulingar (födda 2010, 2012, 2017). Jobbar som Controller på Skaraborgs sjukhus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *